Google Analytics

Here you find 48 blog posts about Google Analytics.

Hvordan spore (404) feilmeldinger i Google Analytics

  • 12/18/2008

Feil skjer, og på nettet er kanskje en av de vanligste feilene at dine besøkende kommer til en nettside som ikke eksisterer, også kalt 404-feil eller døde lenker.

Det er fullt mulig å identifisere disse feilene gjennom loggfilbasert webanalyse om du har tilgang til loggfilene til nettstedet ditt, men ut fra erfaring vet jeg at man ikke får tilgang til loggfilene hos alle leverandører av webhotell. I tillegg, du vil da trenge et verktøy for analyse av loggfiler.

I en hektisk hverdag er det ikke flere verktøy man trenger, man trenger å jobbe mer effektivt. Google Analytics er svært mange sitt foretrukne webanalyseverktøy, og det mest effektive for disse er å tracke 404-feil gjennom Google Analytics.

How to track Google SearchWiki with Google Analytics

  • 12/4/2008

First, the title on this blog post could also been How to track Full Referral Path with Google Analytics, because this Google Analytics filter will also do that. The reason for the SearchWiki approach, is simply that I saw Danny Sullivan and somebody else asking this question on Twitter.

First, just to avoid any confusion. Below is a SearchWiki result, and visitors from All SearchWiki notes will send a referring URL containing the parameter swm=2, or if they comes from their own SearchWiki notes the referring URL will contain reviews/w?c.

Google SearchWiki result page

Since the solution to track SearchWiki is to do some advanced filtering, it will only show full referral path for your future visitors.

Hvordan spore Web 2.0 med Google Analytics

  • 12/2/2008

Web 2.0 er en populærbetegnelse på deltagerdrevne, interaktive nettjenester.

Web 2.0 er et konsept, ikke et produkt. Det er en måte å arbeide på, først og fremst kjent gjennom stikkord som samarbeid, sosialt, deling, gjenbruk, miksing av data og mashups.
Hans P. Fosseng: Hvordan få Web 2.0 til å fungere?

Kjært barn har mange navn. Enkelte forbinder web 2.0 kanskje først og fremst med teknologiene som har gjort dette mulig, og bruker i stedet betegnelser slik som nettsamfunn, sosiale nettverk eller sosiale medier.

Uansett hva du foretrekker å kalle det - hvis lenker til ditt nettsted deles, gjenbrukes eller mikses inn i andre data, og noen klikker på linken, da kan dette måles. Denne artikkelen handler med andre ord om hvordan du kan måle trafikken fra web 2.0 nettsteder med Google Analytics, og ikke hvordan du kan måle eller identifisere kommunikasjonen som foregår på disse nettstedene.

Hvor lojale brukere av nettstedet ditt har du sa du?

  • 11/11/2008

Driver du et nettsted som ikke driver med e-handel kan besøkendes lojalitet være en god KPI, eller på godt norsk, være en god nøkkelindikator. Lojaliteten kan du blant annet måle ved å undersøke hvor langt tid det har gått siden besøkendes forrige besøk ble gjort.

Alle ønsker at de besøkende kommer igjen og igjen. Personlig finner jeg det oppløftende at flere og flere besøker nettstedet mitt regelmessig. Skal vedde på at også sjefen din (om du har en) vil bli imponert over at du kan måle lojalitet - og at du kan vise at den jobben du gjør fører til mer lojale brukere av nettstedet.

Men, er brukerne dine så lojale som du tror?

Google Bildesøk: Hvordan spore søkefraser i Google Analytics?

  • 10/20/2008

Et bilde sier mer enn 1000 ord er det et uttrykk som sier. Men av og til sier ordene mye mer enn bildet. Siden denne artikkelen er publisert under kategorien webanalyse, dreier dette seg selvfølgelig om når du får besøk til ditt nettsted via søkemotorenes bildesøk. Ved hjelp av webanalyse kan du identifisere ordene den besøkende brukte for å finne dine bilder.

Men som overskriften indikerer, søkefraser fra Google Bildesøk blir ikke sporet som standard i Google Analytics. Om du ikke har gjort noen grep for å spore søkefraser fra Google Bildesøk vil med andre ord Google Bildesøk spores som et henvisningsnettsted, og ikke som en søkemotor.

Så derfor, her er metoden jeg benytter for å spore søkefraser fra Google Bildesøk.

Hvordan spore alle søkeord fra Google Adwords i Google Analytics ved bruk av filtre?

  • 10/12/2008

Driver du med Adwords-annonsering har du sikkert lagt merke til at når du henter ut Søkeresultatrapport, rapporteres ikke alle søkefraser som har ført til klikk på annonsene dine. I stedet står det kanskje noe slik som "11 andre unike søk". Dette blir man ikke akkurat så veldig klok av. Bruker du Google Analytics som webanalyseverktøy, og har koblet Google Analytics sammen med Google Adwords, har du allerede løsningen tilgjengelig ved hjelp av litt kreativ filtrering.

YouTube Chromeless Player with Google Analytics Event Tracking

  • 9/9/2008

You probably know that you can implement YouTube videos on your own web site, but do you know that you can make your own YouTube player?

Why on earth should I make my own YouTube video player, perhaps you think. It's mainly three reasons for that:

  1. You can decide the look and functionality of the video player.
  2. You can track how your visitors interact with your videos through your web analytics.
  3. It's easy to play embedded YouTube Videos in high quality.

Why did I make this player?

Not long ago Justin Cutroni wrote an article called Tracking YouTube Videos with Google Analytics. To be able to track your visitor's interaction with your YouTube videos with web analytics, you have to use the YouTube Chromeless Player. Since web analytics, and Google Analytics in particular, is one of my interests, I started to look for YouTube Chromeless Players that were easy to style and implement. I didn't find any, so I made my own player, and added Google Analytics Event Tracking based on Justin's work. Later I added the possibility to play videos in high quality.

In this blog post I explain how my player is made, and you can also download the player.

Når automatisk merking og sammenkobling av Adwords og Analytics går galt

  • 8/27/2008

I disse dansetider... Å få Google Adwords og Google Analytics med på pardans er ganske enkelt - som oftest. Stort sett er det bare å huke av "Automatisk merking", også danser Adwords-dataene over i Analytics-kontoen.

Når Google Adwords byr opp Google Analytics til dans om dataene skjer det stort sett til karakter 10. Men av og til kan det nok gå som med deltagerne i "Skal vi danse" - det blir ikke veldig elegant, og det kan ende med knall og fall. Men i motsetning til deltagerne i programmet er det ikke for lite samtrening som kan skape fallene,- men dansegulvet (ditt nettsted) eller musikken (tredjepartsløsninger).

Hvordan organisere en Google Analytics konto?

  • 5/5/2008

Å spore flere domener i en og samme Google Analytics konto ved hjelp av webområdeprofiler er ganske vanlig. Jeg vil hevde at i de aller fleste tilfellene er dette en dårlig måte å organisere kontoen på, og at den eneste gangen det er riktig å organisere flere domener i samme konto, er når man skal spore informasjon på tvers av domener (og subdomener). Når dette ikke er tilfellet bør man opprette en egen konto for domenet. I denne artikkelen går jeg nærmere inn på organisering av Google Analytics kontoer og webområdeprofiler.

Hvorfor og hvordan måle klikk på utgående lenker?

  • 4/17/2008

Når du klikker på en link som leder til en annen nettside, vil den andre nettsiden motta informasjonen om at du kom på besøk. Nettsiden som sendte den besøkende avgårde vil ikke vite hvor den besøkende ble av. Hvilke nettsider de besøkende går til ved å klikke på utgående lenker kan være verdifull informasjon.

Enkelte benytter videresendinger på utgående lenker for å innhente informasjon om hvilke lenker som sendte trafikk bort fra nettsiden. Ikke bare er dette en tungvint måte å gjøre det på, men ofte sitter man igjen med altfor høye klikktall fordi også søkemotorer som passerte gjennom disse videresendingslenkene ble regnet med. Som du da kanskje skjønner skal jeg ikke beskrive denne måten å gjøre det på, men hvordan du kan måle utgående klikk ved hjelp av FeedBurner, Microsoft adCenter Analytics og Google Analytics (uten at du må tagge opp hver enkelt lenke).

1 | 2 | 3 | 4 | 5 |