Mer om søkemotorenes universalsøk

  • 4/10/2008

I en tidligere bloggartikkel skrev jeg om en eye tracking studie av personalisert søk og universalsøk som var utført av Enquiro Research. For noen dager siden offentliggjorde iProspect i USA studien de har kalt "iProspect Blended Search Results Study". Deler av funnene fra studien om universalsøk og implikasjoner er oversatt til norsk.

Noen av hovedfunnene fra studien er:

  • 36 % av brukerne klikker på nyheter som er mikset inn i søkeresultatet, mens bare 17 % klikker seg inn på vertikalen nyhetssøk.
  • 31 % av brukerne klikker på bilder som er mikset inn i søkeresultatet, mens 26 % klikker seg inn på vertikalen bildesøk.
  • 17 % av brukerne klikker på videoer som er mikset inn i søkeresultatet, mens bare 10 % klikker seg inn på vertikalen hvor videosøk er.

Selv om implementeringen av universalsøk ikke har kommet like langt i Norge som i USA, er det verdt å merke seg hva som foregår på andre siden av dammen. I slutten av forrige måned offentliggjorde comScore sine universalsøkdata:

  • 17 % av søkene på Google hadde et universalsøkresultat
  • 16 % av Google sine totale klikk kom fra en nettside som hadde et universalsøkresultat
  • 14 % av de betalte klikkene kom fra en nettside som hadde et universalsøkresultat

Dataene til comScore er basert på at av 1,2 milliarder søk de observerte i løpet av en uke i januar, inneholdt 220 millioner et universalsøkresultat. Hvis dette tallet er representativt, vil det si at cirka 1 milliard søkeresultat i måneden er et universalsøkresultat.

Søkemotormarkedsføring (SEM) - hva er det?

  • 4/8/2008

Jeg har lenge tenkt at jeg burde skrive en artikkel om betegnelsen søkemotormarkedsføring. Begrepet er en norsk oversettelse av Search Engine Marketing, og forkortes ofte SEM.

Magne Uppmann kom meg i forkjøpet i forhold til den problemstillingen jeg hadde tenkt å skrive om, og har skrevet en artikkel om søkemotormarkedsføring han har gitt tittelen Begrepsforvirring?. I artikkelen setter han søkelys på at hva man legger i begrepet kan variere, og dermed kan begrepet virke forvirrende i stedet for oppklarende.

Søkemotormarkedsføring inkluderer alle former for markedsføring hvor en søkemotor er markedsføringskanalen. Med andre ord vil dette si at begrepet dekker ikke bare annonsering i søkemotorer (slik som Google Adwords), men også at søkemotoroptimalisering befinner seg inn under søkemotormarkedsføringsparaplyen.

Av en eller annen grunn finnes det de i Norge som jobber med søk som bruker begrepet SEM kun om annonsering, og mener at søkemotoroptimalisering ikke hører inn under SEM-begrepet. Jeg har tidligere drøftet SEM-begrepet med flere (av de største) selskapene som jobber med søk i Norge, og konsensusen blant disse var at søkemotormarkedsføring er et paraplybegrep som innbefatter søkemotoroptimalisering.

I sin artikkel peker Magne blant annet til hva SEMPO skriver om bakgrunnen for uttrykket SEM:

The term “Search Engine Marketing” was proposed by Danny Sullivan in 2001 to cover the spectrum of activities involved in performing SEO, managing paid listings at the search engines, submitting sites to directories, and developing online marketing strategies for businesses, organizations, and individuals.

Er du spesielt interessert finner du artikkelen til Danny Sullivan om dette på Search Engine Watch under tittelen: Congratulations! You're A Search Engine Marketer!

Om vi selv ikke klarer helt å definere hva vi arbeider med - er det da rart at det hersker full forvirring blant kunder og publikum om hva som er hva?

Microsoft adCenter Analytics

  • 4/5/2008

Microsoft sin utfordrer til Google Analytics ble først kjent under arbeidstittelen Gatineau, men bærer nå navnet Microsoft adCenter Analytics.

Microsoft acCenter Analytics - Kjønn og alder

Her kan du lese om mitt førsteinntrykk av Microsoft sitt webstatistikkverktøy.

Google + DoubleClick - vil dette endre fremtidens annonseringsmodeller?

  • 3/13/2008

På tirsdag meldte Google at de har fått EU sin velsignelse til å kjøpe DoubleClick. I norske medier har man stort sett bare trukket på skuldrene og sitert Eric Schmidt, styreformann og administrerende direktør hos Google. Unntaket er en artikkel i NA24.no i går. Jeg skal la den sensasjonspregede ”konflikten” i artikkelen ligge, selv om jeg må henvise noe til det som står der, og heller gripe fatt i noe av det artikkelen skisserer.

I artikkelen pekes det på et interessant faktum, nemlig at Google ved dette oppkjøpet etterhvert vil ha tilgang til mer informasjon om verdien av annonseringen som foregår på nettstedet, enn nettstedet selv. Kombiner så dette med kunnskapen om hva Google så langt har gjort med alle sine produkter,- stikkord er integrering og tilgjengeliggjøring, samt den informasjonen de sitter på gjennom sin søkemotor, og det er ikke til å stikke under en stol at Google nå vil ha mer kunnskap og informasjon om brukere og internettannonsering enn noen andre. Og kunnskap er makt...

Benchmark ditt nettsted med Google Analytics

  • 3/6/2008

Google Analytics kunngjorde i går at de er i ferd med å lansere noe de kaller referansemåling, eller benchmarking som jeg valgte å benytte som tittel. Dette innebærer at du snart vil kunne benchmarke statistikken din med andre bransjevertikaler eller mot egen bransje. Jeg skriver snart fordi at når dette skrives er det kun Google Analytics beta-testere som har tilgang til selve rapporteringen, selv om dette ikke går tydelig frem av hverken bloggen, brukerstøtten eller FAQ.

Selv om du ikke kan se noen rapporter enda, kan du allerede nå aktivere tjenesten. Grunnen til at den må aktiveres, er at for å få tilgang til rapporten senere må dele dine data med Google, se bilde under. Som det fremgår av bildet kan du dele dataene på to "nivåer".


Google Analytics benchmarking - innstillinger

På slutten av fjoråret på et seminar fikk jeg demonstrert noe som lignet på dette, og dette er helt klart et spennende tillegg innenfor webstatistikk. Da tenker jeg ikke bare på de nye Google produktene man etterhvert vil få tilgang til ved å aktivere tjenesten, men også at man på en lettfattelig og visuell måte kan se hvilke områder man kanskje bør forbedre seg på, samt at man får mulighet til å se sitt eget nettsted i en større sammenheng. Bildet under (lånt fra Google sin artikkel) viser hvordan rapporten ser ut.

Google Analytics benchmarking

Selv om jeg har delt mine data, er det ikke sikkert alle nettstedseiere kan (på grunn av policy) eller ønsker å gjøre det. Så da lurer jeg på, vil du dele dataene dine for å få tilgang til dette, samt de kommende funksjonene?

PPC - Betalt søk 101 rap

  • 2/14/2008

...eller Paid Search 101 Rap som originaltittelen er. Dette er ikke akkurat en kvalitetsartikkel, men en video-rap om PPC er såpass nerdete at den fortjener en plass i solen her på Savio.no.

Ved omleggingen av Savio.no var det en intensjon om at det kanskje skulle publiseres litt musikkstoff her, men siden det ikke er mye av det her, får dette fungere som alibiet for at ordet musikk er nevnt i meta-description på forsiden. Yo! PPC rocks, eller noe sånt.

Eivind tar en 301

  • 2/1/2008

"Lenge siden siste oppdatering, er denne bloggen død?", tenker kanskje de som har hatt et halvt øye på denne bloggen. Til det vil jeg si at "neida, den er ikke død". For øyeblikket bor jeg i en pappeske på grunn av flytting.

Etter å ha pendlet siden mars fra Drammen til Oslo fikk jeg nok av dette, og har nå meldt permanent flytting, derav den noe nerdete 301-tittelen. I noen uker har jeg nå drevet optimalisering av den nye leiligheten, eller oppussing som det vanligvis kalles. I dag fikk jeg bredbånd på plass, og feirer dette med denne bloggposten fra mitt foreløpige hjemmekontor, det vil si sittende på golvet i en foreløpig svært tom leilighet.

Kommer sterkere tilbake med postingen når jeg får flyttet ferdig. Selv om jeg som person nå er permanent flyttet, er det fremdeles ting som skal flyttes og skap som skal fylles.

Hva skjedde med mine s%c3%b8keord i Google Analytics?

  • 1/14/2008

Benytter du Google Analytics som webanalyseverktøy, og har byttet fra den gamle til den nyeste Google Analytics versjonen? Sammenlign da søkeordrapportene dine før og etter byttet.

I den nyeste versjonen er det en feil med unescape-funksjonen, noe som medfører at for eksempel æ, ø og å ikke blir gjengitt på en forståelig måte; søkeord blir ofte til s%c3%b8keord. Ikke bare gjør det søkeordrapportene vanskelige å lese, jeg er aktiv bruker av filtrering, og denne feilen gjør filtrering håpløst. Videre sitter man nå med duplisert innhold i rapportene (søkeord og s%c3%b8keord rapporteres som to forskjellige ord selv om det er det samme ordet).

Hvis du ikke absolutt må oppgradere nå - vent, det sparer deg for trøbbel. Dette er visstnok en kjent bug, forhåpentligvis blir det fikset snart:

I think Technically ga.js is in beta, as is Site Search. There is a known bug in the new ga.js where is doesn't "unescape" url encoded characters and Google is working on a fix.

Bare sånn til info i tilfelle noen andre har revet seg i håret over dette.

Kjøp meg for kr. 1 hos Netthandelen

  • 1/12/2008

Du kan gjøre et kupp på det meste for tiden hos Netthandelen ser det ut til. I dag selger de hele slekta mi og litt til, men siden den ikke er stor antar jeg dette også må inkludere alle bildene til John Savio. Men selv om han var produktiv da han levde tror jeg ikke de har så mange bilder av han, slik at det kan hende at du får noen italienske Savio'er på kjøpet hvis du er sent ute med å slå til på tilbudet.
Netthandelen.no selger Savio med Google Adwords

I samme slengen selger de meg og andre med mitt fornavn. I følge annonsen selger de 6000 Eivind. Hos Norske navn ser jeg at det er 8000 som heter Eivind, noe som innebærer at 2000 ikke blir solgt. Hvor kan jeg melde meg av auksjonen?
Netthandelen.no selger Eivind med Google Adwords

Netthandelen.no selger kyss med Google Adwords til kr. 1Og skulle du fremdeles være ukysset ordner Netthandelen opp i dette også...

Er de inspirert av Ebay sine Google Adwords annonser mon tro?

Hvordan måle offline markedsføring med Google Analytics?

  • 12/30/2007

Selv om jeg har mye av min tilværelse knyttet til internett hender det at jeg ser på TV. Et av programmene jeg bruker å se er Nytt på nytt på NRK, og denne artikkelen er et resultat av noe John Almaas bruker å si på slutten av programmet:

.... gå inn på nrk.no/moro for å ...

Om du følger John Almaas sin oppfordring vil du se at du blir videresendt til nrk.no/alltidmoro/. Det fikk meg til å lure på hvorfor gode, gamle krinken kommuniserer en URL når innholdet finnes på en annen URL? Gjør de dette simpelten fordi det er enklere å kommunisere nrk.no/moro enn nrk.no/alltidmoro, eller gjør de dette fordi de på denne måten bedre kan måle hvor mange som går inn på nettsidene basert på John Almaas sin oppfordring?

Med andre ord, måler NRK.no hvordan offline markedsføring (TV i dette tilfellet) påvirker folk til å besøke spesifikke nettsider på NRK.no?

Om de ikke måler dette, her er i hvertfall en artikkel om hvordan dette kunne blitt målt med Google Analytics.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |